Sven X:et Erixson, Liv - död- liv
Klubbat för:
Osåld
Utropspris
300 000-400 000 SEK
Beskrivning
SVEN X:ET ERIXSON
1899-1970
Liv - död - liv
Olja på papper fäst på duk, 160 x 225 cm.
PROVENIENS
I arv inom konstnärens familj fram till 2019
därefter i svensk privat samling
Den aktuella målningen är en förstudie till detalj i Heliga Korsets kapell vid Skogskyrkogården i Stockholm. Kapellet tillhör tillsammans med den stora Monumentalhallen, Trons och Hoppets kapell den anläggning som ritades 1935-1940 av Gunnar Asplund och som är, sedan 1994, ett världsarv.
Det var strax före 1940 som fresken i Heliga Korsets kapell tillkom. Med avklarat lugn berättar Sven Erixson om färden över havet mot solen, det är tillvarons kosmiska storhet som tonar oss tillmötes. Han "har en utomordentlig förmåga att suggerera en stämning som till sist kommer ur hans egen vitalitet, hans obändiga livsdyrkan. Människan är för honom endast en del av det stora naturundret med all dess grymhet och glädje, en växt som blommar och vissnar bland alla de andra i den yviga kretsgången liv - död - liv" (Erik Blomberg).
Sven Erixson, idag mera känd som X:et, föddes 1899 i Stockholm. Han utbildade sig till dekorationsmålare och teckningslärare vid Tekniska skolan i Stockholm och därefter studerade han vid Högre Konstindustriella skolan och gjorde studieresor till Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien och Nordafrika. Som betydande konstnär inom modernt svenskt måleri låter han sig inte inordnas under etikett och stilbegrepp. Hans stora produktion präglas av en spontan och temperamentsfull stil i lysande färgmönster.
Erixsons måleri pendlar mellan häftig, närmast brutal uttrycksvilja och vek lyrism. Han är en grundarna av gruppen Färg och Form, vars primitivistiska falang han tillhörde. Med sprudlande berättarglädje återgav han sina upplevelser. Han hade en obetvinglig lust att dela med sig av allt han såg. Han inspirerades liksom Bror Hjorth både av folkkonst och medeltida muralmåleri men tog även intryck av tysk expressionism. Varmast talar han dock om Chaim Soutines konst.I mängder av målningar återgav han sin livsglädje, ytorna fylldes med snabbt fångade figurer. Under trettiotalet fylldes hans bildvärld av familjen och torpidyllen, ytorna blev större och helare. Under kriget målade han på smörpapper, inte bara av praktiska skäl, utan för att uppnå den glansiga ytan som oljan ger. Berättandet avtog på 50-talet när han tog intryck av spontanism, som under de följande åren för honom övergick till ett abstrakt spontant måleri.
För frågor och konditionsrapport kontakta pierre.olbers@auktionsverket.se
Auktionsnummer:
381
Datum:
2021-05-25