N Forsberg självporträtt Kollektion Vasa Konst
Klubbat för:
42 000 SEK
Utropspris
15 000 SEK
Beskrivning
NILS FORSBERG (1842-1934),
Mannen som stöder den döende hjälten (Nils Forsberg själv, detaljstudie till "En hjältes död"), signerad Nils Forsberg och daterad ´Paris 1887, olja, duk 32,5x46 cm,
HISTORIK:
Med sin framträdande plats i Nationalmuseums trapphall har Nils Forsbergs 3x4,5 meter stora målning En hjältes död genom åren fångat besökarnas blick och intresse. Målningen - en av den svenska konsthistoriens mest berömda - väckte enorm beundran och belönades med guldmedalj när den visades för första gången på Salongen i Paris 1888. Då uppfattades motivet som en patriotisk
skildring av en hjälte, men konstnärens tanke var en helt annan.
När det fransk-tyska kriget bröt ut 1870 anmälde sig Nils Forsberg som frivillig sjukvårdssoldat,
eftersom han som verksam konstnär i Frankrike kände en tacksamhetsskuld till sitt nya hemland.
Med sitt mod och sin mildhet mot de sårade imponerade Forsberg på omgivningen. Under den lilla fritid som gavs satt han mellan sjukbäddarna och målade. Allt vad han såg försökte han ge gestalt och färg. På nära håll fick Forsberg uppleva krigets fasor och denna erfarenhet kom att göra ett outplånligt intryck på honom. Han blev en övertygad fredsivrare och beskrev sin inställning på
följande vis: "Krig är en skamfläck. Det är människans största synd, och var och en som hetsar folken mot varandra är en människodråpare. Den som varit i krigets helvete glömmer det aldrig. Tankarna därpå vilja ej lämna en ifred. Minnena låta sig ej skjutas i bakgrunden. Ständigt och jämt rycka de fram och pocka på plats." Det är dessa minnen som många år senare manifesteras i det som
konstnären själv såg som sin konstnärliga höjdpunkt: En hjältes död. Motivet, avsett som en protest mot krigets meningslöshet, inspirerades av en soldat, som ensam höll stånd mot tyskarna precis utanför Paris till dess förstärkning anlände. Den svårt sårade soldaten fördes till sjukhuset som en hjälte, men avled senare av sina sår.
På den stora målningen ses en kyrka inredd till sjuksal. En döende soldat ligger utsträckt på en bädd.
Hans huvud faller ned så tungt att läpparna inte når det av prästen framsträckta nattvardsbrödet.
Mannen som stöder den döende är Nils Forsberg. Det diskreta sätt på vilket konstnären sätter in sig själv i kompositionen, där han knappt synlig bakom den upplyfta madrassen förgäves försöker hjälpa soldaten, kan tolkas som Forsbergs upplevelse av hur hans egen insats under kriget stod i skuggan av många andras, samtidigt som den börda han tvingades bära var honom övermäktig.
Den nu aktuella studien kan därmed även ses som ett djupt psykologiskt självporträtt, vilket med sin djärvt beskurna komposition dessutom ger ett närmast sensationellt modernt intryck. Det skulle komma att dröja nästan ett sekel innan liknande kompositioner började användas i den svenska konsten.
Konditionsrapport
Auktionsnummer:
324060
Datum:
2015-09-13