Tillbaka till katalog

V Holmgren La Belle Époque Kollektion Vasa Konst

V Holmgren La Belle Époque Kollektion Vasa Konst
V Holmgren La Belle Époque Kollektion Vasa Konst
V Holmgren La Belle Époque Kollektion Vasa Konst
V Holmgren La Belle Époque Kollektion Vasa Konst
V Holmgren La Belle Époque Kollektion Vasa Konst
V Holmgren La Belle Époque Kollektion Vasa Konst

Klubbat för:

24 000 SEK

Utropspris

40 000 SEK

Beskrivning

VILHELM HOLMGREN (1863-1943)
Utanför restaurangen, Paris, signerad V. Holmgren, utförd 1902, olja på duk 100x139 cm,
Proveniens: konstnärens familj,
HISTORIA:
När Vilhelm Holmgren anlände till Paris 1900 var det inte hans första besök i staden. Redan 1889 hade han hjälpt till med att dekorera den svenska paviljongen på Världsutställningen i Paris. Om det första besöket hade varit kort och intensivt så blev det andra desto längre. Hela tio år skulle Vilhelm komma att tillbringa i denna konstmetropol. Efter en inledande tid i Montparnasse, där inspirationen inte riktigt ville infinna sig, flyttade han på Nils Forsbergs inrådan till en bostad i Forsbergs hus i
Montmartre. Nu började tiden som elev på olika franska ateljéer. Det tekniska kunnandet utvecklade Vilhelm hos
Fernand Cormon. Den franske historiemålaren hade till sina tidigare elever kunnat räkna namn som Henri de Toulouse Lautrec och Vincent van Gogh. Liksom för dessa elever var Cormons salongsbetonade måleri kanske inte riktigt det som Vilhelm eftersträvade, men modellstudierna gav en gedigen grund att stå på: teckning, ljus- och färgbehandling och uppfattning om
människokroppen. Studierna för symbolisten Eugène Carrière, en konstnär vars verk skulle komma att influera Pablo Picasso, upplevdes troligen av Holmgren som idémässigt mer relevanta. Sammantaget gav dessa utbildningar redskapen för att kunna åtstadkomma något betydande. Till det skall läggas Paris dynamiska konstliv, med sitt överflöd av konstnärliga intryck.
Allt detta manifesteras i den av Vilhelm Holmgren 1902 utförda målningen Utanför restaurangen, Paris. I stort format skildrar konstnären en ögonblicksbild från kontrasternas Paris, där de eleganta damerna som just anlänt med häst och vagn ställs mot gatans folk. Den motivmässiga dynamiken förstärks av gatumusikanternas muntra spel. Utförandet är kraftfullt och grovt på ett nästan burleskt sätt, erinrande om Steinlens måleri. Vilhelm visar i målningen prov på sin omtalade förmåga att arbeta med belysningseffekter i figurmåleriet. Hans psykologiserande persontolkning exemplifieras av hur den eleganta, gulklädda damens nonchalanta placering av sin hand på den lilla kvinnans axel får en blick till svar som andas en självsäker trotsighet sprungen ur den franska revolutionens krav på jämlikhet. Målningen har inte endast ett element av inre dynamik. Även mellan oss betraktare och en av målningens aktörer uppstår ett samspel. Den rödklädda unga damen längst till vänster i bild har
upptäckt oss och väcker med sitt leende våra sympatier. Hennes blick leder tanken till konstnärens egna ord: "Man behöver ju ej måla ett öga precis som det ser ut, utan måla något i ögat som man tycker att man ser - och då får man karaktär i det".
Vem är då huvudpersonen i kompositionen? Är det den söta, rödklädda unga damen, vars blick konstnären skildrar på ett nästan förälskat sätt? Onekligen är det hon som bjuder in oss att ta del av skådespelet. Rent kompositionsmässigt är det dock en annan aktör som hamnar i centrum. Målningens figurer är på ett finurligt sätt placerade så att de bildar ett diagonalt kors, där de två
rödklädda kvinnorna utgör slutändarna på dess horisontella del, samtidigt som kusken och hovmästaren bildar slutändarna på den vertikala delen. Mitt i skärningspunkten, korsets centrum, finner vi då återigen den lilla kvinnan med sin trotsiga uppsyn - en symbol så god som någon för konstnärens sympatier. Inte heller förvånande då man betänker Vilhelm Holmgrens svåra uppväxt, där han som sexåring blev föräldralös och bortackorderad till en sjökaptensänka. Tittar vi noga kan vi
faktiskt läsa in hela det berömda franska mottot i bilden: Frihet - i form av de eleganta damerna (notera frånvaron av herrar), Jämlikhet - den trotsiga lilla kvinnan, och Broderskap - de muntra gatumusikanterna. Ur ett svenskt konsthistoriskt perspektiv kan man inför denna målning avslutningsvis inte undgå att notera parallellerna med Axel Törnemans så berömda Nattcafé.

Konditionsrapport

Auktionsnummer:

324101

Datum:

2015-09-13