Gösta Bohm Kollektion Vasa Konst
Klubbat för:
3 400 SEK
Utropspris
2 500 SEK
Beskrivning
GÖSTA BOHM (1890-1981), Landskap med vandrare, signerad och daterad ´Gösta Bohm 24´ samt betitlad "Dresden", olja, träpannå 29,5x37,5 cm
Text a tergo: ´Rosenberg i Nord-Böhmen bei Ramnitz´,
HISTORIA: Hudiksvallssonen Gösta Bohm var en man med många strängar på sin lyra och han kom att prova på
en rad yrken innan han fann sin rätta plats i livet. Gösta påbörjade en militär bana, som dock endast varade i ett par år. Planer på att i stället bli folkskollärare ledde honom till Karlstad, men av studierna blev inte mycket. Därpå följde en period som försäkringsförsäljare och lokomobilskötare innan han träffade en målarmästare som upptäckte Göstas talang för dekorationsmåleri. Väl hemma i Hudiksvall igen kom han att specialisera sig på dekorationsmåleri i hälsingestil. Tanken på att bli en fri konstnär började så småningom gro i Gösta. Avgörandet kom då han på hösten 1919 fick se John Stens stora utställning i Hudiksvall. Stens återkomst till hemstaden efter nästan tio års bortovaro hade väckt stor uppmärksamhet. När Gösta besökte utställningen träffade
han John Sten. De båda delade en gemensam bakgrund som dekorationsmålare och Gösta insåg att det även för honom fanns en framtid som konstnär, men att han liksom Sten måste vidga sina vyer. Med 150 kronor på fickan och en stor plåtkoffert som bagage begav sig Gösta året därpå ut i världen. Till skillnad från John Sten som hade rest till Paris, var Tyskland - liksom för många andra konstnärer
vid den här tiden - målet för Gösta Bohm. Efter ett första stopp i Berlin för att orientera sig i det tyska konstlivet begav han sig raskt till Dresden, där han kom att stanna under de viktigaste åren av sin skolning. I Dresden hade det året före Bohms ankomst bildats en grupp av unga konstnärer kring Otto Dix. Han var en av de främsta representanterna för den nya sakligheten. Denna konstriktning, som byggde på influenser från 1400-talets italienska konst, men där det även fanns starka inslag av
det tidiga 1800-talets tyska romantik och sekelskiftets symbolism, kom att få ett stort genomslag under det tidiga 20-talet. Även på konstskolorna i Dresden dominerades undervisningen av den nya sakligheten. Göstas första skola i staden blev Der Weg, där landsmännen Otto G Carlsund och Bertil Bull-Hedlund redan fanns. Under studierna på Dresdner Kunstschule deltar Gösta våren 1923 på en elevutställning, där hans verk uppmärksammas i flera tyska tidningar. Samma år träffar han sin blivande fru, konsteleven Marthe Kieseberger. Deras första möte hör onekligen till de ovanligare när
det gäller spirande romantik. Under en anatomidemonstration, där en ung kvinna obducerades, gör den förtätade stämningen att Gösta instinktivt griper tag i handen på den flicka som råkar sitta bredvid honom. Det var Marthe. De träffas sedan ofta och beslutar sig så småningom att gifta sig. Utbildningen på de olika skolorna gör att Gösta 1924 blir antagen som elev vid Konstakademien i Dresden. Det är nu som han utför Landskap med vandrare. Målningen visar på de tidigare nämnda starka inslagen av romantik och symbolism i den nya sakligheten. För att få ihop pengar till giftermålet reser Gösta hösten 1925 tillfälligtvis hem till Hudiksvall, där han får en del porträttbeställningar. Efter ett besök i Paris sensommaren 1926 återvänder han till Dresden och har
nu sin första mer betydande utställning på Galerie Baumbach, ett av staden mest ansedda konstgallerier. Gösta Bohm får lovord av recensenterna, som särskilt påpekar att konstnären anslöt sig till den nya sakligheten. Våren 1927 blir han inbjuden att ställa ut i Warnsdorf. I tidningarna framhåller man denna gång konstnärens behärskade färgskala och de inslag av andlighet som finns i hans måleri. Det är tydligt att Gösta Bohm nu är på god väg att etablera sig som en aktör i det tyska konstlivet. Vid
denna tidpunkt väljer han överraskande att lämna Tyskland och återvända till Sverige för gott.
Konditionsrapport
Auktionsnummer:
325006
Datum:
2015-09-14