Axel Nilsson Färg och Form Kollektion Vasa Konst
Klubbat för:
21 000 SEK
Utropspris
25 000 SEK
Beskrivning
AXEL NILSSON (1889-1981)
"Kamratporträtt", signerad och daterad Axel Nilsson Smedsudden 1920, olja, duk 115,5x55 cm,
Karl Moberg stående i villan, Smedsudden
PROVENIENS:
Gösta Olson, direktör för Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm
Einar Kihlman, direktör för Galleri Färg och Form, Stockholm
Litteratur: Axel Elvin "Axel Nilsson" SAK, Stockholm 1970, beskriven sid 47 och 52-53
Utställd:
Riksförbundet för bildande konst utställning nr 98
"JUBILEUMSUTSTÄLLNING 40 ÅR" Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm 15 nov - 7 dec 1958
"20 Svenska Konstnärer 1918-1960" Svensk-Franska Konstgalleriet, Stockholm,
När Axel Nilsson 1920 bor i den mytomspunna Sjövillan på Smedsudden utför han tre i dag berömda porträtt. Två av dessa, Pianisten och Gunnar Björkman ingår i Moderna Museets samlingar. Det tredje och största är det nu utbjudna Kamratporträtt. Den avbildade kamraten, Karl Moberg, utgjorde tillsammans med Axel Nilsson, Fritiof Schüldt och Gotthard Widing den illustra
Smedsuddskolonien detta år. I Axel Elvins bok om Axel Nilsson ges en ingående beskrivning av denne Moberg och tillkomsten av Kamratporträtt: "Äldst i kretsen, vid den tiden i det närmaste 50 år, var postassistenten Karl Moberg. En spänstig herre, hygglig i själ och hjärta men något av ett original, med "principer", mycket begiven på begreppsutredningar. ´Moberg tycktes mig ofta ha något
bekymrat och skeptiskt i sitt väsen, även om skämtet låg på lur bakom knuten´. Han ville vara frisksportare och lanserade metoden att härda sig genom att ta på fuktiga kalsonger på mornarna, kanske orsaken till att han småningom fick en besvärlig ischias. Han var en smula kantig i sitt sätt och inte föredömligt tolerant mot oliktänkande, vilket dock sällan ledde till några missljud. Hans naturell kom på prov när Axel skulle måla hans porträtt. ´Han irriterades i början av att jag fixerade honom
oavbrutet. Han fick väl någon känsla av att han skulle röntgas, både till kropp och själ. Till slut blev även jag irriterad av hans oro, och han undrade under en paus om han inte borde ha något att sysselsätta sina tankar med under posen. Han kom på idén att placera en bok på ett staffli, nära i ögonhöjd så han kunde läsa. Det blev Decameron på franska! Vi blev båda koncentrerade och hans anletsdrag fick liv. Han blev en fin modell!"
Kanske var det något av själarnas sympati som gjorde att Axel Nilsson i sitt porträtt av Karl Moberg kom att skapa ett av de främsta verken från Smeduddsepoken. Ulf Linde har beskrivit Axel Nilsson som en "tvärvigg" med samma fallenhet för dräpande kommentarer som Moberg. Linde, som var en stor beundrare av Axel Nilsson, imponerades främst av konstnärens porträttkonst och han kallade
konstnären "en lysande porträttör". Ulf Linde har även talat om Axel som "målarnas målare", reservationslöst hyllad av kollegor som Hilding Linnqvist, Sven X:et Erixson och Otte Sköld. När den sistnämnde var chef för Nationalmuseum såg han till att museet förvärvade flera betydande verk av Axel Nilsson. En annan berömd samling som innehöll många av Axel Nilssons verk var den tillhörig Grace och Philip Sandblom. Bland internationella storheter som Picassos Källan (nu i Moderna Museet) fanns i paret Sandbloms samling även ett flertal verk av Axel Nilsson.
Det är inte bara Axel Nilssons lysande porträttkonst som Kamratporträtt utgör ett bevis på. Ett signum för många av konstnärens främsta verk är den intensivt blå färg som vi ser prov på i Mobergs skjorta. Konstnärens smak för blått kan härledas till den berömda Blå salongen i Sjövillan. Det stora rummets blå tapet gjorde ett starkt intryck på den koloristiskt begåvade konstnären. Samma år som
han målade Kamratporträtt utförde han även målningen Blå salongen. Denna målning, endast 39x50
cm stor, såldes för 320 000 kronor på auktion våren 2004.
Konditionsrapport
Auktionsnummer:
325331
Datum:
2015-09-14