Lambert Werner
Klubbat för:
1 500 SEK
Utropspris
2 500 SEK
Beskrivning
LAMBERT WERNER (1900-1983)
Komposition no 2, signerad och daterad Lambert Werner 59, blandteknik, 66x96 cm,
HISTORIA:
Lambert Werner fick sina tidigaste konstnärliga intryck vid 17 års ålder av Gösta Adrian-Nilssons dynamiska konst, men det var genom kontakten med Kandinsky och Klee i 1920-talets Berlin, där han under tre år studerade till läkare, som hans konstnärliga syn frigjordes och han helt övergick till måleriet. Han experimenterade också tillfälligtvis med skulptur under påverkan av Archipenko och Zadkine. Efter studierna i Berlin flyttade han över
sin verksamhet till Paris, där han 1928 debuterade på Galerie Mots et Images med ett tiotal lyriska abstraktioner. Lambert Werner var en självständig konstnär, som länge i obemärkthet följde sin egen väg med nära anknytning till internationella konstströmningar. Kandinskys färgmusikaliska abstraktioner och Klees subtila bildpoesi synes ha varit de främsta utgångspunkterna, då han
delvis även under inflytande av den internationella surrealismen utformade sin förfinade och personliga neosurrealism.
Av svenska konstnärer torde han stå närmast de ungefär samtidigt med honom framträdande skånska imaginisterna, hans om automatismen erinrande teknik,
hans ibland poetiskt laddade titlar och den nästan orientaliska färgprakt med vilken han ofta dränker sina bilder - och som fått flera att jämföra honom med
Max Walter Svanberg - tyder på en viss samhörighet med dessa, men han är för mycket individualist för att kunna bindas till någon bestämd riktning. Den komplicerade blandteknik med skrapningar, tvättningar, frottage och lasyrer, som är hans kännetecken och ger hans akvareller och gouacher deras säregna utseende med sin något batikliknande lyster, måste uppenbarligen medföra en
viss grad av beräkning i det konstnärliga tillvägagångssättet och utesluter därför ren automatism.
I de flesta av Lambert Werners målningar före 1950-talets mitt finns en svårtydd men ändå klart figurativ symbolik, som talar om djup konstnärlig medvetenhet.
Den informella konsten bröt igenom under 1950-talet.
Lambert Werners särpräglade konstnärskap tillhör ett av den svenska 1900-talskonstens internationellt mest framgångsrika. Av svenska konstnärer torde han stå närmast de ungefär samtidigt med honom framträdande skånska imaginisterna, hans om automatismen erinrande teknik, hans ibland poetiskt laddade titlar och den nästan orientaliska färgprakt med vilken han ofta dränker sina bilder - och som fått flera att jämföra honom med Max Walter Svanberg - tyder på en viss samhörighet med dessa, men han är för mycket individualist för att kunna bindas till någon bestämd riktning. Den komplicerade blandteknik med skrapningar, tvättningar, frottage och lasyrer, som är hans kännetecken och ger hans akvareller och gouacher deras säregna utseende med sin något batikliknande lyster, måste uppenbarligen medföra en viss grad av beräkning i det konstnärliga tillvägagångssättet och utesluter därför ren automatism. I de flesta av Lambert Werners målningar före 1950-talets mitt finns en svårtydd men ändå klart figurativ symbolik, som talar om djup konstnärlig medvetenhet.
Förutom ett stort antal separatutställningar i Sverige, bl a på Färg och Form 1949, 1951, 1955, 1960 och 1966, deltog Lambert Werner i Paris i Salon des Surindépendants 1950 och visade separata kollektioner på Galerie Raymond Creuze 1951, 1953, 1955 och 1958. Vidare hade han separatutställningar i Basel 1951, Berlin 1952 och 1953, Bryssel och Luzern 1953, Traunstein 1956, Oslo 1957, Nürnberg 1958, Wuppertal-Barmen 1959-62, Amsterdam 1961, New York 1964 samt ett flertal utställningar i Italien under 1960-talet.
Representerad: Moderna museet, Borås konstmuseum, Jönköpings museum, Västerås konstmuseum och Örebro läns museum samt utomlands bland annat i Institut Tessin och Musée National d´Art Moderne i Paris, Nationalgalerie Berlin och museerna i Nürnberg och Wuppertal.
Konditionsrapport
Auktionsnummer:
350038
Datum:
2015-12-22