Tillbaka till katalog

Sture Lundberg

Sture Lundberg
Sture Lundberg
Sture Lundberg
Sture Lundberg
Sture Lundberg
Sture Lundberg
Sture Lundberg
Sture Lundberg
Sture Lundberg
Sture Lundberg

Klubbat för:

450 SEK

Utropspris

1 000 SEK

Beskrivning

STURE LUNDBERG (1900-1930): (5), "Suzanna och gubbarna", monogramsignerad i plåten, etsning, bladmått 13x18,5 cm, "Bergspredikan I", 1. état, monogramsignerad i plåten, etsning, bladmått 14x12 cm, "Bergspredikan II", 1. état, monogramsignerad i plåten, etsning, bladmått 21x19 cm, "Prometheus/Tityos", träsnitt, bladmått 21x14 cm,
"Detaljstudie för altartavla II", tusch, bladmått ca 30x23 cm

UTSTÄLLDA: Minnesutställning Svensk-Franska Konstgalleriet 1950, Kopia av katalogen medföljer.

PROVENIENS: enligt uppgift Docent Erik Lundberg (1985-1969)

HISTORIK:
I vår svenska historieskrivning framträder Sture Lundberg som en förhållandevis dold karaktär. Egentligen skulle det dröja ända till tjugo år efter hans alltför tidiga bortgång, som inträffade när han var trettio år gammal, tills hans namn och konstnärsgärning lyftes fram för första gången av Svensk-Franska Konstgalleriet i Stockholm 1950. Lundbergs produktion är sparsmakad och sällsynt. Detta till trots var han en synnerligen medveten och närvarande aktör i de konstnärliga strömningarna under tjugotalets internationella avantgarde.
Att det var konsten Sture Lundberg skulle ägna sitt liv stod tidigt klart. I Svenskt Konstnärslexikon läser vi med förvåning att han under sin skolgång lyckades med konststycket att helt utebli från sina studier under två års tid, utan föräldrarnas vetskap, för att helhjärtat kunna hänge sig åt måleriet. De egentliga konststudierna inledde han sedan vid arton års ålder vid Althins målarskola i Stockholm. Därefter lockade kontinentens internationella avantgarde och Lundberg reste till såväl Köpenhamn som München och bosatte sig sedan i Florens 1920, i Italien skulle han sedan stanna ända till nyåret 1926. Lundberg hade då under ett par års tid plågats av tuberkulos vilket föranledde vistelser i Sverige och Norge under följande år. Kärleken till Italien varade dock och Lundberg flyttade 1928 till Venedig där han tillbringade sin sista tid tills han i Stockholm 1930 lämnade jordelivet.
Trots att Sture Lundberg för publiken har varit och förblivit ett tämligen outforskat namn uppskattades han väl av sina samtida konstnärskollegor. Han ansågs som ett synnerligen lovande framtidslöfte, präglad av ett mångsidigt och vaket konstnärligt sinne, ständigt sökande efter nya källor till inspiration. Särskilda intryck fann Lundberg i de olika tidsbetonade konstföreteelser han kom i kontakt med på kontinenten, som kubismen, expressionismen, naivismen och inte minst collagekonsten, men även i den italienska ungrenässansen. Vid minnesutställningen som anordnades 1950 av Svensk-Franska Konstgalleriet hyllades Lundberg av kritikerkåren, i Stockholmstidningen skrev Gustaf Näsström bland annat att "Sture Lundbergs produktion sammanföll med det första lustret av 20-talet och fick sin prägel av en osedvanligt högt utvecklad mottaglighet för samtidens artistiska idéer."
Två inriktningar ter sig särskilt tydliga när vi betraktar Lundbergs samlade konstnärsgärning. Dels han starka intryck av det som kommit att gå under benämningen "den nya sakligheten", dels de tidstypiska collagen.

29 av 33 utrop har varit utställda på Minnesutställningen på Svensk-Franska Konstgalleriet 1950.

Konditionsrapport

Auktionsnummer:

413509

Datum:

2016-10-16