Tillbaka till katalog

Göran Folcker

Göran Folcker
Göran Folcker
Göran Folcker
Göran Folcker
Göran Folcker
Göran Folcker
Göran Folcker
Göran Folcker
Göran Folcker
Göran Folcker

Klubbat för:

2 400 SEK

Utropspris

1 500 SEK

Beskrivning

GÖRAN FOLCKER (1920-2000): (5) "Höst", "Oro", "Cykel" mm, signerade FOLCKER, blandteknik, varierande mått, oramade

HISTORIK:

GÖRAN FOLCKER VAXHOLMSKONSTNÄREN

Milles, Waxholm, grodmän och äppelskrottar:

Milles
Carl Milles systerson Göran Folcker bodde i sin tidiga ungdom 13 år på Millesgården på Lidingö. Den ständigt frånvarande morbror Carl Milles var tacksam för att hans syster ville bo där med sonen Göran. Däremot tyckte han inte alls om att det vid sidan av familjen där även bodde ett större antal av Görans unga konstnärsvänner. Flyttlasset gick därmed till Vaxholm där Folcker bodde i över 50 år.

Vaxholm
"Vaxholm är världens bästa stad, tycker Göran Folcker, som stavar Waxholm och skildrar skärgårdslandskapet kring Vaxholm" (Svenska Dagbladet 29 november 1970). Han ger sin kärleksförklaring till skärgårdstaden i en rad oljor och akvareller. Folcker var aktiv i Vaxholms kulturförening och fick som första konstnär i uppdrag att inreda Waxholmsbolagets fartyg M/S Skärgården.

Grodmän
"Jag har brutit mig loss från Vaxholm och gett mig ut på sjöröveri med ögonen i skärgården. Folcker hade upptäckt grodmännen som pluppar upp ensamma eller på rad, som ett slags vattenväsen, kanske som näcken i ny skepnad. "Jag saboterar det gängse skärgårdsmåleriet med grodmännen. Mycket är målat på förvår och förhöst. Då blir det en kopiös ödslighet ute i skärgården med tomma fallfärdiga bryggor, obefarna vattenytor, övergivna badhus, ett slags parklandskap i vattenmiljö" (Dagens Nyheter 18 november 1972).
"Mitt i detta trygga landskap dyker det upp oroande svarta prickar. Dykare sticker upp sina cyklopögon i vattenbrynet som bevakningsmän, en hotbild växer fram. De glider fram under vattnet och har människorna under kontroll. Ubåtar smyger förbi, torpedbåtar skymtar i fjärran, de hör inte till idyllen" (Aftonbladet 23/11-72). Här finns ett starkt socialt patos, där relationen mellan människor och samhällets maktutövare skildras.

Äppelskrottar - Kärnhus
Dessa äppelskrottar? I hundratal, i tusental? (Intervju Folcker och Sundman)
"Tycker inte om äpplen. Men skrottarna äger något, en form, är fantasieggande. Till en början stilleben, studier - i första hand form och linjer. Det var en början, ett infångningsförsök. Sedan? Det livlösa, det av den ätande ratade, blev levande. Man vill regissera, orkestrera, kommunicera. Skrottar i rörelse, fallande skrottar. Därefter serier av skrottar på samma duk, vid första ögonkastet identiska, vid närmare granskande icke identiska och beskrivande ett skeende. Förresten, tycker inte om ordet skrott, föredrar kärnhus. Det är mångtydigare. Vokalerna är vackrare. Det ätna äppelköttet är dött, kärnhuset innehåller liv och rörelse. Färgerna de växte fram men mellanrummen blev allt viktigare. Se på kärnhusen, tröttna gärna på dem - sedan har du färgerna och mellanrummen kvar. Texten är hämtad ur Samtal om mellanrum av Göran Folcker och Per Olof Sundman, från Galerie Doktor Glas utställningskatalog nr 42, 1969.

Som 19-åring kom Folcker in på Konstakademien och gick där från 1939 till 1944. Han upptog även studier i Frankrike, Spanien, England, Holland, Italien, Grekland, Sovjet, Egypten och Marocko.

Utställningar i urval
Separatutställning. - Gummessons 1955, Färg och Form 1957, 1963, Konstnärshuset 1961, Galerie Doktor Glas 1969-70, Galerie Moderne 1984. Samlingsutställning. - Galleri Samlaren 1954 och 1958, Moderna Museet 1959 och 1960, 22:a Akvarellbiennalen i New York 1963, Galleri 66 i Kassel 1972, Kulturhuset 1975, Scandinavian today, USA 1982, Höstsalong 80 års jubileum 1984. Göran Folcker är representerad i Nationalmuseum, Moderna Museet, Arkivmuseet i Lund mm

Konditionsrapport

Auktionsnummer:

416188

Datum:

2016-10-30