Tillbaka till katalog

Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo

Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo
Hugo Salmson, Kvinna som samlar vallmo

Klubbat för:

21 000 SEK

Utropspris

20 000 SEK

Beskrivning

HUGO SALMSON (1843-1894): Kvinna som samlar vallmo, signerad Hugo Salmson, olja på duk, 73,5 x 60 cm.

Studie till en av centralfigurerna i Salmsons monumentala målning Vallmofrö plockare i norra Frankrike, 140 x 213 cm., från cirka 1882 i Bury Art Museum, England (Fig. 1), en av två monumentala målningar med rurala motiv som Salmson målade i Frankrike. Den andra, Vitbetsplockare i Picardie, från 1878 finns i Göteborgs Konstmuseum. Ytterligare en oljestudie till målningen är känd, "Gosse som samlar vallmo", 73 x 59.5 cm (auktion, Bukowskis, Klassiska, juni 2013, nr. 27) (fig. 2).

Hugo Salmson ansågs av sina samtida vara den tekniskt mest drivne målaren i sin generation. 1867 erhöll han den kungliga medaljen för en målning med ett motiv hämtat ur den svenska historien, Sten Sture den yngres möte med Gustaf Trolle i Uppsala domkyrka. I realiteten innebar medaljen dessutom ett resestipendium och följande år begav han sig via Köpenhamn och Düsseldorf till Paris. I Paris fortsatte han inledningsvis att måla historiserande motiv. 1870 hemsände han till Akademiens utställning Gustav Vasa och den sovande Katarina Stenbock. Samma år debuterade han på Salongen i Paris med Upptäckten, en folklivskildring från Dalarna.

Under inflytande av Jean Francois Millet (1814-1875), Jules Bastien Lepage (1848-1884) och Jules Breton (1827-1906) skedde 1876 en radikal förändring i hans måleri. Salmson har själv beskrivit mötet med deras konst (Svenskt Konstnärslexikon, Vol. V, 1967, s. 17):
"Allt vad dessa mästare gör är utmärkt genom sin stora natursanning såväl uti uppfattningen av typerna och karaktärerna som uti färgens enkla men gripande uppriktighet."

Samma sommar begav han sig till det intensiva jordbruksdistriktet Picardie där han inledde sitt naturalistiska måleri (op. cit.):
"Jag har nämeligen hängt upp alla mina Louis XV-kostymer i skåpet och vill nu ej måla annat än vad jag ser för ögonen."

Vitbetsrensare (Göteborgs Konstmuseum) som kom att ställas ut på Salongen i Paris samtidigt med Bastien-Lepages genombrottsverk Les Foins. Det pittoreska i gester och klädedräkt är borta och figurerna har hämtats direkt ur sin vardag. Målningen väckte livlig diskussion. Georg Nordensvan skrev (idem.):
"Det var som öppnade man ett fönster, men de de flesta stöttes av dess realism och ansåg som von Dardel, att det inte skadat, "om åtminstonde en av dessa lantflickor varit vacker".

Styrkt av framgången med målningen målade Salmson de följande åren en rad sociala bondeskildringar, Bondkvinna vilande sig på vägkanten (Världsutställningen 1878), Vallmoskörd (1880) och Vid spinnrocken (1883) (Göteborgs Konstmuseum). Salmson hade stor framgång i Frankrike. I boken Nos peintres dessinés par eux mémes av I A. M. de Belina från 1883, är Salmson den ende svenska konstnären som ägnas ett kapitel.

pierre.olbers@auktionsverket.se

Konditionsrapport

Auktionsnummer:

549405

Datum:

2018-06-18