Björm Rosendal komposition
Klubbat för:
2 400 SEK
Utropspris
2 000 SEK
Beskrivning
BJÖRN ROSENDAL (1923-2016): Komposition, signerad och daterad Rosendahl -63, blandteknik på pannå, ca 138x122 cm,
FILOSOFI SOM KONST eller KONST SOM FILOSOFI
Björn Rosendal
1923-2016
Björn Rosendal föddes 1923. Föräldrar var bruksdisponent Marcus Rosendahl och Carin
Pemer. Uppvuxen i bruksmiljö, men också, genom modern, i en speciell atmosfär präglad av
ett återsken från Sigrid Hjerténs barndomskrets. Essems målarskola i Malmö 1946-49.
Utbildningen var förankrad i dansk figurativ tradition. Arbetat som konstnär, läkare och
författare.
På 50-talet fann Rosendal en kongenial uttrycksform i spontanismen. 1957-59 begagnade
han nästan uteslutande lackfärg och 1959-63 gjorde han spontana tygcollage. Genom att
vända på proceduren och använda collagen som matriser skapade han collografier
huvudsakligen i tusch. Ett av hans viktiga kännemärken från 50 och 60 talen. Rosendals
bildskapande verksamhet kan inte helt skiljas från hans övriga verksamheter som läkare och
författare. De påverkar varandra. Hans forskning inom genealogi och heraldik har också satt
sina spår, speciellt under senare år. Frånsett en mellanperiod med figurativt måleri har han
hela tiden begagnat sig av samma teknik och grundsyn vilket utmynnar i en form som
närmast kan liknas vid idéografi.
Medverkade på 60-talet i den svenska grenen av Bauhuas situationisterna.
Grundare av Böllerupakademin 1981
Initiativtagare och medgrundare av Teckningsmuseet i Laholm 1992.
Införde collografi i tusch 1959 och visade sådana arbeten på en rad utställningar under 60-
talet bl.a. på Den Frie Udstilling och separat Galleri Gammel Strand i Köpenhamn 1962 samt
på Akvarellbiennalen, Brooklyn Museum, New York 1963.
Separatutställningar: Ett 25-tal i Sverige och Danmark 1956-2013 bla.a. med stora
retrospektiva utställningar på länsmuseet i Halmstad 1989 och Vikingsbergs Konstmuseum i
Helsingborg 1996, Mjellby Konstmuseum 2000.
Presenterad på The Wildenstein Gallery of New York 1967
Samlingsutställningar: Det har blivit många genom åren i Europa och USA bl.a.
Salong des Réalités Nouvelles, Paris 1957 och Brooklyn Museum NY 1963.
Representerad på Nationalmuseum och Moderna Museet i Stockholm, Göteborgs
konstmuseum, Skissernas Museum i Lund, Helsingborgs Konstmuseum, Teckningsmuseet i
Laholm, Aguélimuseet i Sala, Hallands konstmuseum, Karlstads och Dalslands Museum,
statliga och kommunala samlingar mm.
Introducerade l´Abstraction Lurique i Sverige i mitten av 50-talet och inbjöds till Salon des
Réalités Nouvellers, Paris 1957 och ställde ut separat bl.a. på Gummesons konstgalleri,
Stockholm 1958.
Införde collografi i tusch 1959 och visade sådana arbeten på en rad utställningar under 60-
talet bl.a. på Den Frie Udstilling och separat Galleri Gammel Strand i Köpenhamn 1962 samt
på Akvarellbiennalen, Brooklyn Museum, New York 1963. Förutom ett 20-tal
separatutställningar deltagit i officiella samlingsutställningar i Sverige, Danmark, Frankrike,
England, Västtyskland, Irland, Italien, Österrike och USA. Presenterad på The Wildstein
Gallery of New York 1967, Nationalmuseum, Göteborgs konstmuseum, arkivmuseet I Lund,
Aguélimuseet, Kirten och Axel P.Nielsens samling i Köpenhamn, Hallands museum,
Värmlands museum samt andra statliga och kommunala samlingar.
Skrev fram till 1965 Rosendahl, därefter Rosendal
Konditionsrapport
Färgbortfall i marginalen
Auktionsnummer:
723522
Datum:
2020-01-26