Tillbaka till katalog

Axel Sjöberg, Sommar i Abisko

Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko
Axel Sjöberg, Sommar i Abisko

Klubbat för:

6 000 SEK

Utropspris

8 000 SEK

Beskrivning

AXEL SJÖBERG (1866-1950): Sommar i Abisko, Lapporten, signerad "Axel Sjöberg", blyerts och akvarell på papper, 47 x 60 cm.
Originalram

PROVENIENS
Stockholms Högskola (sedan 1960 Stockholms universitet),
Civingenjör Kjell Boman (född 1917)

UTSTÄLLD
Konstakademien, Stockholm, Axel Sjöberg 1866-1950. Minnesutställning, 1951, nr. 160 "Sommar i Abisko, Lapporten. 1920 /47 x 60 cm." (utlånad av Civilingenjör Kjell Boman)

LITTERATUR
Sten Karling: Axel Sjöberg, SAK publ LXIX, 1960, sid 301, illustrerad, som "Fjälllandskap med kungsörn" Lappland", sid 369

Utförd under Axel Sjöbergs vistelse i Lappland sommaren 1920. Sjöberg hade 1905 för första gången besökt vårt nordligaste landskap, när han på geologen och konstmecenaten Hjalmar Lundbohms uppdrag, LKAB:s förste disponent i Kiruna, målade det stora panoramat över Kiirunavaara för världsutställningen i Liége 1906 (Stadshushallen, Gamla stadshuset, Kiruna).

Enligt Sjöberg själv utövade Lapplands natur en lockelse på honom genom sin vildhet och sin mystik, och därför i mångt och mycket var besläktad med havsbandets. Konstnären mötte också syner däruppe som var honom välbekanta, den karga växtligheten, de gamla martallarna, där kungsörnen lika suveränt blickade ut över de tysta vidderna som havsörnen på Långviksskär över sina domäner.

De akvareller han utförde under sin andra Lapplandsresa visar en tendens till linjerytmik och präglas av en begränsad men vackert instrumental färgskala i grönt, blått och violett. Bildinnehållet spänner mot den hårt tyglade formen och kommer den att pulsera av våldsam energi. Konstnären själv har karakteriserat sitt nya föredrag såsom musikaliskt. Därmed har han troligtvis menat linjernas spänstiga rytmer och de väl avvägda färgbalansens spel mot varandra. Sjöberg var mycket musikaliskt intresserad, vilket bland annat tog sig uttryck i flitiga konsert- och teaterbesök. I de oljemålningar som Sjöberg senare utförde på basis av studiematerialet, drev han den formala disciplinen längre. Karl Nordström, som 1918 ställt sig kritisk mot Sjöbergs nya måleri, skänkte Lapplandsbilderna sitt erkännande, när han såg dem utställda 1923 och han prisade deras form, färgernas harmoniska motsättningar och de skilda planens relationer till varandra.

I sina Lapplandsmotiv anslöt sig Sjöberg inte bara till de svenska fauvisterna, i synnerhet Leander Engström, utan även fransk måleri såsom verk av André Derain, Maurice Vlaminck och André Lhote, vilka han hade kunnat studera på Svensk-Franska konstgalleriet i Stockholm och i Georg Paulis tidskrift "Flamman" (1917-1921), vilken han prenumererade på. Sjöbergs tillfälliga dragning till en konst av detta slag gjorde Paris i hög grad återigen aktuellt för honom, en stad han inte besökt sedan 1889. Det var därför naturligt att han hösten 1920 reste till Paris efter den givande sommaren i Lappland för att på plats studera den franska konsten.

Konditionsrapport

Auktionsnummer:

744088

Datum:

2020-03-08