Joan Miró
Klubbat för:
2 800 SEK
Utropspris
4 000 SEK
Beskrivning
JOAN MIRÓ (1893-1983): (6) KRISTIANSTADS MUSEUM, Affisch utförd för utställningen Mirós originalaffischer, Kristianstads Museum, 7 juni-10 september 1973, färgserigrafi, numrerad 428/900 samt 667/900, tryckt hos Sala Pelaires, Palma de Mallorca, ca 70x51 cm, Malmö Konsthall, 13 nov 1993-6 febr 1994, ca 100x70 cm, Folkets Miró, Åhusmässan, 11-19 juni 1983, ca 95x60 cm,
Örebro Läns Museum februari 1984/Eskilstuna Konstmuseum mars 1984, ca 95x60 cm, Avant la lettre numrerad, numrerad CCCVI/CD, bladmått ca 101x70 cm
Denna bild användes senare för affischer för utställningar som Åhusmässan i Åhus 11-19 juni 1983, Örebro Läns Museum februari 1984/Eskilstuna Konstmuseum mars 1984, Malmö Konsthall 13 nov 1993-6 febr 1994,
LITTERATUR:
Miró Lithographe (ML) V Nr 901,
Tryding Nr 76
MIRÓ
Den surrealistiske mästaren Joan Miró är en av Spaniens viktigaste 1900-talskonstnärer och en av de största inom den katalanska konsten. Han förvandlade världen runt sig med en tydlig enkelhet, vare sig det var med en symbol, spår av ett finger, en hand, vatten på papper, en till synes bräcklig linje på duken eller papperet. Han frammanade en värld full av poetiska och drömska förvandlingar.
Mirós privatliv är närmast retfullt enkelt och alldagligt. Under sin uppväxt i Barcelona höll han sig undan de jäsande bohemkretsarna och senare i Paris uteblev han från de mer subversiva och skräniga aktiviteterna som hans surralistvänner ägnade sig åt. Hans livsföring hade ett omåttligt behov av renlighet, ordning och reda. I ateljén härskade prydligheten själv där konstverken stod propert travade enligt ett för konstnären ensamt känt system.
Trots att konstnären 1956 valde att flytta från Paris till Palma de Mallorca och Villa Son Abrines med en stor ateljé, var han livet igenom knuten till Barcelona och den katalanska myllan. Lierade med varandra gav de varandra livskraft och berömmelse. Valet av Palma de Mallorca var dock inte så märkligt i och med att hustrun Pilar Juncosa var född på denna medelhavsö. Ofta är utgångspunkten för en målning en slumpvis tillkommen färgfläck utifrån vilken bilden växer fram under strängt organiserande av dess irrationella form. Hur spontan en bild än kan verka har endast det första momentet uppstått fritt, resten är minutiöst kontrollerat i enlighet med Mirós krav på balans i kompositionen. Genom att befria sina bilder från illusioner och anekdoter har Miró nått förenklingens yttersta gräns.
"Målningen uppstår ur penseldragen som ett poem uppkommer ur orden."
Joan Miró
Konditionsrapport
Oramade, hanteringsveck, skador
Auktionsnummer:
750461
Datum:
2020-03-30