Tillbaka till katalog

Miró Derriere Le Miroir 203, 169 samt 14-15,

Miró Derriere Le Miroir 203, 169 samt 14-15,
Miró Derriere Le Miroir 203, 169 samt 14-15,
Miró Derriere Le Miroir 203, 169 samt 14-15,
Miró Derriere Le Miroir 203, 169 samt 14-15,
Miró Derriere Le Miroir 203, 169 samt 14-15,
Miró Derriere Le Miroir 203, 169 samt 14-15,

Klubbat för:

1 400 SEK

Utropspris

2 000 SEK

Beskrivning

MIRÓ, DERRIÈRE LE MIROIR (DLM), (3 häften), JOAN MIRÓ, "sobreteixims et sacs", 1973, edition Maeght Paris, No 203, inklusive originallitografier bla dubbelsidig, ca 38x55,5 cm, DERRIERE LE MIROIR, No. 14-15. Galerie Maeght, Paris & Édition Pierre A Feu, Paris, Novembre- Décembre 1948. folio med sidorna löst inlagda, som utgivet. 8 sid., Lösa ark i omslag. DERRIERE LE MIROIR, No.169, Aquarelles Album Femmes Hai-Ku, 1967, ca 38x28 cm

Den banbrytande och inflytelserika Derrière le Miroir grundades 1946 av Aimé Maeght, som hade öppnat sitt konstgalleri året innan. 253 utgåvor publicerades - den sista i 1982 - och blandningen av poesi och texter av t.ex. Apollinaire, Breton, Jouhandeau, Ponge tillsammans med litografiska illustrationer av Maeghts konstnärer (Alechinsky, Bacon, Bazaine , Braque, Calder, Chagall, Giacometti, Kandinsky, Matisse, Miró, Tapies, för att nämna några) gjorde det omedelbart till ett samlarobjekt.

No 203: "DLM édité en avril 1973 pour l´exposition de Sobreteixims de MIRO à la Galerie Maeght. Texte d´Alexandre Cirici. 28 pages non reliées. 3 lithographies originales en couleurs en double page et 8 reproductions en couleurs. Tirage original". Källa Maeght

No 169:
DLM édité en décembre 1967 pour l´exposition d´aquarelles de MIRO à la Galerie Maeght. Texte de Claude Simon. 8 pages non reliées. 2 reproductions en impression lithographique en couleurs. Tirage original.


MIRÓ
Den surrealistiske mästaren Joan Miró är en av Spaniens viktigaste 1900-talskonstnärer och en av de största inom den katalanska konsten. Han förvandlade världen runt sig med en tydlig enkelhet, vare sig det var med en symbol, spår av ett finger, en hand, vatten på papper, en till synes bräcklig linje på duken eller papperet. Han frammanade en värld full av poetiska och drömska förvandlingar.

Mirós privatliv är närmast retfullt enkelt och alldagligt. Under sin uppväxt i Barcelona höll han sig undan de jäsande bohemkretsarna och senare i Paris uteblev han från de mer subversiva och skräniga aktiviteterna som hans surralistvänner ägnade sig åt. Hans livsföring hade ett omåttligt behov av renlighet, ordning och reda. I ateljén härskade prydligheten själv där konstverken stod propert travade enligt ett för konstnären ensamt känt system.
Trots att konstnären 1956 valde att flytta från Paris till Palma de Mallorca och Villa Son Abrines med en stor ateljé, var han livet igenom knuten till Barcelona och den katalanska myllan. Lierade med varandra gav de varandra livskraft och berömmelse. Valet av Palma de Mallorca var dock inte så märkligt i och med att hustrun Pilar Juncosa var född på denna medelhavsö. Ofta är utgångspunkten för en målning en slumpvis tillkommen färgfläck utifrån vilken bilden växer fram under strängt organiserande av dess irrationella form. Hur spontan en bild än kan verka har endast det första momentet uppstått fritt, resten är minutiöst kontrollerat i enlighet med Mirós krav på balans i kompositionen. Genom att befria sina bilder från illusioner och anekdoter har Miró nått förenklingens yttersta gräns.

"Målningen uppstår ur penseldragen som ett poem uppkommer ur orden."
Joan Miró

Konditionsrapport

Hörnveck

Auktionsnummer:

752582

Datum:

2020-03-31