Tillbaka till katalog

Anna Gardell-Ericson, Näckrosor

Anna Gardell-Ericson, Näckrosor
Anna Gardell-Ericson, Näckrosor
Anna Gardell-Ericson, Näckrosor
Anna Gardell-Ericson, Näckrosor
Anna Gardell-Ericson, Näckrosor
Anna Gardell-Ericson, Näckrosor
Anna Gardell-Ericson, Näckrosor
Anna Gardell-Ericson, Näckrosor

Klubbat för:

15 000 SEK

Utropspris

12 000 SEK

Beskrivning

ANNA GARDELL-ERICSSON (1853-1939): Näckrosor, signerad Anna Gardell-Ericsson, olja på pannå, 16.5x36 cm.

Anna Gardell-Ericson vistades i Frankrike 1879-1884 och gifte sig i Paris 1882 med John Ericson, då de båda redan var erkända konstnärer. Den aktuella målningen utförd i Frankrike är den tidigaste kända målningen av en svensk konstnär med näckrosor som motiv. 1887 målade Bruno Liljefors (1860-1939) ett avsnitt av floden Loing i Gréz med en vattenyta delvis täckt med näckrosor (B. Lindwall, Konstnärskolonien i Gréz, 1993, ill. s. 124), och 1889 utförde Per Ekström (1844-1935) en målning med näckrosor som motiv, "Franskt landskap med näckrosor" (M. Hofrén, Per Ekström. Människan och målaren, 1947, ss. 152-153, fig. 51, utst. cat., Nationalmuseum, Impressionismen och Norden, 2000, s. 32, ill. 43). Julia Becks målningar med näckrosor som motiv är kanske de mest kända utförda av en svensk konstnär.

År 1875 anlade den franske advokaten och hortonomen Joseph Bory Latour-Marliac (1830-1911) en näckrosdamm i sitt hem i Le Temple sur lot i Aquitaine, världens första artificiella näckrosdamm, idag ett museum och handelsträdgård. Latour-Marliac inledde där experiment med att korsa den europeiska vita näckrosen, Nymphaea alba, med exotiska färgrika arter, bl. a. importerade han röda näckrosor från sjön Fagertärn i Sverige. Hans korsbefruktningar ställdes ut på Världsutställningen i Paris 1889, där de skapade sensation. De väckte Claude Monets uppmärksamhet och Latour-Marliac kom sedermera att assistera honom i skapandet av de berömda näckrosdammarna i Monets hem i Giverny. Monets första målning med näckrosor som motiv, "Japansk bro över damm med näckrosor", tillkom i Giverny 1897.

Näckrosbladens rörelser under påverkan av vind och vattenströmmar och de olika färg - och ljusskiftningar som därav uppstår, fångade redan för-impressionisternas intresse. De tolkades som symbol för naturens ständigt pågående förändring. Omkring 1860-65 avbildade den kände franske fotografen Eugéne Cuvelier (1837-1900) en naturlig näckrosdamm i Barbizon, en av de tidigaste kända avbildningarna av en näckrosdamm (fig. 1). Cuvelier var nära vän med konstnärer verksamma i Barbizon såsom Jean-Baptiste Camille Corot, Jean-Francois Daubigny, Theodor Rousseau, Jean-Francois Millet och deras arbeten kom att influera varandra.

Konditionsrapport

Auktionsnummer:

757042

Datum:

2020-04-05