Miró Derriere le Miroir
Klubbat för:
4 800 SEK
Utropspris
2 000 SEK
Beskrivning
MIRÓ, DERRIÈRE LE MIROIR (DLM), (3 häften), JOAN MIRÓ, Derriere le Miroir, No.169, Aquarelles Album Femmes Hai-Ku, 1967, ca 38x28 cm, Derriere le Miroir, No.139-140, Terres Nouvelles de Miró et Artigas, ed.Maeght Paris, 1963, inkl.originallitografier, ca en trippelsidig, ca 38x82 cm, Derriere le Miroir, No 151-152, Les peintures sur carton de Miró, ink.originallitografier, bla dubbelsidig, ca 38x55 cm. Lösa ark i omslag
Den banbrytande och inflytelserika Derrière le Miroir grundades 1946 av Aimé Maeght, som hade öppnat sitt konstgalleri året innan. 253 utgåvor publicerades - den sista i 1982 - och blandningen av poesi och texter av t.ex. Apollinaire, Breton, Jouhandeau, Ponge tillsammans med litografiska illustrationer av Maeghts konstnärer (Alechinsky, Bacon, Bazaine , Braque, Calder, Chagall, Giacometti, Kandinsky, Matisse, Miró, Tapies, för att nämna några) gjorde det omedelbart till ett samlarobjekt.
No 169:
"DLM édité en décembre 1967 pour l´exposition d´aquarelles de MIRO à la Galerie Maeght. Texte de Claude Simon. 8 pages non reliées. 2 reproductions en impression lithographique en couleurs. Tirage original." Källa Maeght
No 139-140:
"DLM édité en juin 1963 pour l´exposition ""Terres de grand feu"" réalisées par Mirò avec Artigas et présentées à la Galerie Maeght. Texte d´André Pieyre de Mandiargues. 28 pages non reliées. 6 lithographies originales en couleurs dont 4 en double page et 1 en triple page et 3 reproductions en noir. Tirage original." Källa Maeght
No 151-152:
"DLM édité en mai 1965 pour l´exposition de 32 peintures récentes sur cartons de MIRO à la Galerie Maeght. 24 pages non reliées. 26 pages de lithographies originales en couleurs dont 4 en double page. 1 lithographie originale en noir en double page. Tirage original." Källa Maeght
MIRÓ
Den surrealistiske mästaren Joan Miró är en av Spaniens viktigaste 1900-talskonstnärer och en av de största inom den katalanska konsten. Han förvandlade världen runt sig med en tydlig enkelhet, vare sig det var med en symbol, spår av ett finger, en hand, vatten på papper, en till synes bräcklig linje på duken eller papperet. Han frammanade en värld full av poetiska och drömska förvandlingar.
Mirós privatliv är närmast retfullt enkelt och alldagligt. Under sin uppväxt i Barcelona höll han sig undan de jäsande bohemkretsarna och senare i Paris uteblev han från de mer subversiva och skräniga aktiviteterna som hans surralistvänner ägnade sig åt. Hans livsföring hade ett omåttligt behov av renlighet, ordning och reda. I ateljén härskade prydligheten själv där konstverken stod propert travade enligt ett för konstnären ensamt känt system.
Trots att konstnären 1956 valde att flytta från Paris till Palma de Mallorca och Villa Son Abrines med en stor ateljé, var han livet igenom knuten till Barcelona och den katalanska myllan. Lierade med varandra gav de varandra livskraft och berömmelse. Valet av Palma de Mallorca var dock inte så märkligt i och med att hustrun Pilar Juncosa var född på denna medelhavsö. Ofta är utgångspunkten för en målning en slumpvis tillkommen färgfläck utifrån vilken bilden växer fram under strängt organiserande av dess irrationella form. Hur spontan en bild än kan verka har endast det första momentet uppstått fritt, resten är minutiöst kontrollerat i enlighet med Mirós krav på balans i kompositionen. Genom att befria sina bilder från illusioner och anekdoter har Miró nått förenklingens yttersta gräns.
"Målningen uppstår ur penseldragen som ett poem uppkommer ur orden."
Joan Miró
Konditionsrapport
Auktionsnummer:
770089
Datum:
2020-05-09