Tillbaka till katalog

Bellander Steichen

Bellander Steichen
Bellander Steichen
Bellander Steichen
Bellander Steichen

Klubbat för:

2 000 SEK

Utropspris

2 000 SEK

Beskrivning

STEN DIDRIK BELLANDER (1921-2001): Möte med Edward Steichen/Foto Ateljé Bellander, stämpel Ateljé Bellander, gelatinsilverfotografi, bladmått ca 18x24 cm

PROVENIENS:
Sten Didrik Bellanders familj

På bilden sittandes i mitten Edward Steichen chefen för MoMAs fotoavdelning,
PÅ GOLVET: Sten Didrik Bellander, NEDRE RADEN: Arne Lund, Margareta Bergquist, Ellen Dahlberg, Inga Ohlsén, Caroline Hammarskiöld, Steichen, Birgitta Bellander, Anna Riwkin, Kerstin Bernhard, Hans Malmberg. ÖVRE RADEN: Gustav Hansson, Karl-Erik Granath, Lund/Lind?, Karl Sanders, Knut E Svensson, Lennart Af Petersen, Tor Alm, Alf Nordström, Edvard Wellinder, Movin-Hermes, KW Gullers, Olle Seibold?, Erik Collin, Hans Hammarskiöld, Tore Johnson, Georg Oddner, Andersson?, Lennart Olson, Claes Herman Sylwander.


STEN DIDRIK BELLANDER - fotograf och pionjär

Sten Didrik Bellander spelade sedan tidigt 1940-tal en väsentlig roll för det svenska fotografiets utveckling. Han ägnade sig åt porträtt-, reklam-, mode och industrifotografering och var bland annat känd för sina bilder av barn. Flera av Bellanders bilder har närmast klassikerförklarats såsom: "Tore Johnson på språng", "Aorta New York 1947", "Vårskratt Stockholm 1950", "Juvelerare Janssons frestelse 1950", "Papper 1951" och "Kvartsglas 1960".

Sten Didrik Bellander började fotografera under 1930-talet och blev redan under tidigt 40-tal uppmärksammad av tidskrifter som FOTO och Nordisk Tidskrift för Fotografi. Han var elev vid Sandels Illustrationsbyrå 1937, arbetade hos Ateljé Arne Wahlberg 1940, var assistent till den legendariske porträttfotografen Rolf Winqvist /Ateljé Uggla 1943. Bellander medverkade 1944 i Nationalmuseums första fotografiutställning Modern Svensk Fotografi.

Bellander influerades bland annat av de svenska fotograferna Ferdinand Flodin, Arne Wahlberg och Rolf Winqvist. Sten Didrik kom senare även att inspireras av utländska fotografer, framförallt från de vars bilder publicerades i de amerikanska bildtidningarna och modemagasinen Vogue och Harper´s Bazaar.

1947 reste Bellander till New York där han studerade fotografi vid The School of Modern Photography och arbetade i Richard Avedons studio på Madison Avenue, Manhattan. Sten Didrik blev Avedons förste utländske assistent. I New York lärde han även känna fotograferna Andreas Feininger och Irving Penn samt chefen för MoMAs fotoavdelning Edward Steichen som blev viktiga för hans fortsatta utveckling.

Åter i Stockholm 1948 började Bellander som ateljéfotograf hos Uggla, innan han själv övertog studion Ateljé Savoy, Drottninggatan/Kungsgatan, som blev en samlingspunkt för de svenska fotograferna. Bellander var en deltagarna i den banbrytande utställningen "Unga Fotografer" i Stockholm 1949.
Under 50-talet trädde han och hans jämnåriga kollegor fram som en helt ny generation fotografer. De formulerade, praktiserade och företrädde ett banbrytande bildspråk. Tillsammans skapade de kollektivet Tio Fotografer, där några av Sveriges mest ansedda bildskapare kom att ingå. Medlemmarna var Sten Didrik Bellander, Harry Dittmer, Harry Dittmer, Sven Gillsäter, Hans Hammarskiöld, Rune Hassner, Tore Johnson, Hans Malmberg, Pål-Nils Nilsson, Georg Oddner och Lennart Olson. 1960 grundades bildbyrån TioFoto.

Bellanders foton har en humanistisk medvetenhet som löper parallellt med en utpräglad formkänsla och fototeknisk kunskap. I hans studiostilleben finns både tillfällig spontanitet och koncentrerad närvaro.

När det gäller reklambilderna har kulturjournalisten Kurt Bergengren skrivit att Bellander "hör till den moderna fotografiska reklamens pionjärer i Sverige..De har en naturlig spontan livskänsla som tänder och värmer betraktarens sinne, samtidigt som de upplyser om en viss produkt". Bland uppdragsgivarna fanns Hem och fritid, Femina, PUB, Svenska Slöjdföreningen, Tidningen Vi och Tornbloms annonsbyrå mfl

Själv sade Bellander att han fotograferade allt från konservburkar till seriösa porträtt. Bäst tyckte han om att fotografera barn, som i motsats till vuxna sällan håller upp en mask.

Sten Didrik Bellander finns representerad vid bland annat Moderna museet och hans verk har ställts ut i Sverige, New York, Paris, Venedig, Moskva och Frankfurt.

-Utställning i Bankhallen i Stockholm (1954).
-Separatutställning 68 fotografier av en känsla, Röhsska museet, Göteborg (1981).
-Separatutställning Barn - Glädje, Botkyrka konsthall (1987).
-Separatutställning Sten Didrik Bellander - Fotografier 1939 - 1999, Moderna Museet, Stockholm. (2000).
-Moderna Museets utställning "Svenskarna sedda av elva fotografer" (1961-62).

Källa: Moderna Museet, Nordiska Museet, Wikipedia, Tio fotografer/ Lunds Konsthall

Konditionsrapport

Oramad

Auktionsnummer:

810211

Datum:

2020-09-20