Elias Erdtman, Ruskväder, Öster-Lagnö
Klubbat för:
7 000 SEK
Utropspris
2 500 SEK
Beskrivning
ELIAS ERDTMAN (1863-1945): Ruskväder, Öster-Lagnö, signerad och daterad E. Erdtman 1894, olja på duk, 22x41 cm.
Under det sena 1800-talet bildades ettantal konstnärskolonier bland de skandinaviska konstnärerna.
Främst kommer man kanske att tänka på Skagenkolonin och den svenska konstnärskolonin i Grez-sur-Loing. Mindre känd för den breda allmänheten - men i initierade kretsar desto mer mytomspunnen - är den konstnärskoloni som på Bruno Liljefors initiativ bildades 1894 på Östra Lagnö i Stockholms skärgård. Förutom Liljefors bestod gruppen av konstnärskamraterna J.A.G. Acke, Albert Engström, Elias Erdtman, Gustaf Ankarcrona och den tyske konstnären Alf Bachmann samt skribenterna Edvard Alkman och Birger Mörner. Till skaran hörde även diverse fruar, fästmöer och barn. Under de sommarmånader 1894 som kolonin var verksam anslöt även tillfälliga gäster som Anders Zorn, Gustaf Fjaestad, Verner von Heidenstam och Gustaf Fröding. För Liljefors var det en grundläggande frihetslängtan som drev honom ut till Östra Lagnö. Det låg också i linje med de nationalromantiska strävanden som präglade tidens svenska konstliv.
Konstnärerna hade återvänt hem från Frankrike för att måla det typiskt svenska. Man bosatte sig gärna på landsbygden och ville med ett personligt förhållningssätt till naturen skildra de olika landskapens karaktär. Samma strävan till att fly storstadens störande impulser för att i ensamhet i naturen uträtta storverk framträdde också inom litteraturen, exempelvis i August Strindbergs "I
hafsbandet" från 1890. Kopplingen mellan litteratur och konst var vid denna tidpunkt över huvud taget mycket stark och till de främsta inspirationskällorna för konstnärerna hörde Verner von Heidenstams år 1892 utgivna "Hans Alienus". Sommarmånaderna 1894 på Östra Lagnö kom att bli betydelsefulla för både Liljefors och Erdtman. I
litteraturen har det framhållits hur Liljefors under denna vistelse till fullo lär sig att måla vatten, inte endast som en tekniskt fulländad återgivning av ett fryst ögonblick, utan som det levande väsen vattnet är, en "livsbetingelse för tillvaron ute i havsbandet". Just denna förmåga att skildra själva känslan av vattnet ser vi även prov på i Elias Erdtmans "Ruskväder Öster-Lagnö". Med sin osedvanligt mjuka och inkännande penselföring framstår denna målning som något av en solitär i konstnärens produktion. Det är inte svårt att inse att målarkamraten Liljefors inflytande torde ha stor del i att Elias Erdtman här åstadkommer en av höjdpunkterna i sitt konstnärskap.
För Elias Erdtman var konstnärskolonitillvaron inte någon ny erfarenhet när han sommaren 1894 följde med Liljefors och kamraterna till Östra Lagnö. Han hade redan 1886 tillhört konstnärskolonin i Grez-sur-Loing, tillsammans med bland andra Carl Larsson, Karl Nordström och August Strindberg.
Under denna vistelse på den franska landsbygden utförde han den lilla målningen "Pensionat Laurent, Grez" (Nationalmuseum), ett verk präglat av en intim och saklig realism, men också av en fin poetisk känsla. Det var emellertid som skildrare av svenska stämningslandskap, särskilt från ostkusten, som Elias Erdtman kom att göra sig ett namn. Lokalkaraktären är alltid omsorgsfullt studerad i dessa lyriska tolkningar av den karga skärgårdsnaturen. Det var med målningar i den andan som han deltog i Världsutställningen i Paris 1900 och där tillerkändes "mention honorable".
Elias Erdtman tillhörde den yngre falangen inom Konstnärsförbundet. Han deltog i de flesta av förbundets utställningar under sina år som medlem. 1915 efterträdde han Richard Bergh som ledamot av Konstnärsförbundets styrelse och kom att fungera som dess vice sekreterare.
Konditionsrapport
Auktionsnummer:
880855
Datum:
2021-04-18