Jolanta Owidzka vävnad i haute lisse 1967
Klubbat för:
30 000 SEK
Utropspris
8 000 SEK
Beskrivning
JOLANTA OWIDZKA (Polen 1927-2020): Komposition, Warszawa 1967, haute lisse vävnad, atelier J. Owidzka, linne, metalltråd, blandad ull, 360 x 150 cm
UTSTÄLLD
I samband med "Polska veckan" på Polska Institutet i Stockholm i början av 1970-talet.
Jolanta Owidzka var bildkonstnär och en av de mest framstående polska konstnärerna med ett konstnärligt textilt uttryck, framför allt med monumentala gobelänger.
Efter examen från Academy of Fine Arts i Krakow och Academy of Fine Arts i Warszawa fick hon ett examen i prof. Eleonora Plutynska vid fakulteten för inredningsdesign 1952. 1951-57 arbetade hon vid Institute of Industrial Design i Warszawa. Sedan examen, förutom att designa tyger, har konstnärinnan varit inblandad i vetenskapligt och forskningsarbete, främst som en del av institutet för industriell design.
I början av hennes konstnärliga arbete blev tygets roll i nutida interiörer och i arkitektur ett särskilt viktigt ämne för Owidzka intressen. Som en del av sitt professionella arbete samarbetade hon med konsulter, konstnärer och arkitekter, inkl. Jerzy Soltan och Oskar Hansen. Hon var författare och medförfattare till många teoretiska studier och vetenskapliga artiklar om textil i arkitektur, publicerade bl.a. i Bulletin från Institute of Industrial Design.
1960 hade Jolanta Owidzka en solutställning i Warszawa. Konstnärens utställning, arrangerad av avantgarde-arkitekterna Zofia och Oskar Hansen, presenterade verken i en speciell rumslig miljö. Gobelängarna och mattorna som visas gav intrycket av att flyta över golvet, andra hängdes upp och ner från taket, vilket förändrade deras perspektivs ursprungliga perspektiv. Owidzkas utställning var den första individuella presentationen av vävverk som visades som en del av samtida konst. Enligt konstkritiker var utställningen ett genombrott för vävning, som förvandlades från hantverk till konst.
Jolanta Owidzka deltog i prestigefyllda utställningar som var banbrytande för fiberkonsten, bl a vid de första utställningarna av den legendariska biennalen för textilkonst i Lausanne (1962, 1965), där hon representerade Polen tillsammans med bl.a. Magdalena Abakanowicz och Wojciech Sadley. Owidzkas arbete, som regelbundet visades utomlands på 1960- och 1970-talen, förde polsk konst till internationell berömmelse.
En viktig världshändelse var också den legendariska Wall Hangings-utställningen, organiserad av Mildred Constantine och Jack Lenor Larsen på MOMA i New York 1968-1969. Jolanta Owidzka deltog i den tillsammans med en grupp polska artister - Magdalena Abakanowicz, Zofia Butrymowicz, Barbara Falkowska, Ewa Jaroszynska och Wojciech Sadley.
Under åren 1960-2016 hade hon flera dussin individuella utställningar i museer och gallerier i Polen, Sverige, Schweiz, Libanon, USA, Mexiko och Japan. Hennes verk finns i samlingar av polska och europeiska museer, i USA, Kuba, Mexiko, Japan, Australien, Kanada, Libanon och många privata samlingar. Åren 1964-2005 gjorde hon över femtio monumentala tyger för offentliga byggnader, som teatrar, filharmoniker, hotell, banker och kontor.
Jolanta Owidzka är inte bara den obestridda vävmästaren och författaren till experimentella aktiviteter med vävmaterial. En viktig del av verksamheten var att initiera konstnärliga evenemang, inklusive symposier, utomhusverkstäder och utställningar, samt att popularisera prestationerna för polsk och världsfiberkonst i den konstnärliga pressen.
2005 gjordes dokumentärfilmen "Spreading Space" om hennes framstående konstnärsvävar.
Jolanta Owidzka dog den 25 mars 2020 och begravdes på den kända Powazki-kyrkogården i Warszawa.
Konditionsrapport
Auktionsnummer:
902588
Datum:
2021-04-18