Tillbaka till katalog

Gustaf Wilhelm Palm akvarell

Gustaf Wilhelm Palm akvarell
Gustaf Wilhelm Palm akvarell
Gustaf Wilhelm Palm akvarell
Gustaf Wilhelm Palm akvarell

Klubbat för:

3 000 SEK

Arviointi

3 000 SEK

Kuvaus

GUSTAF WILHELM PALM (1810-1890): Bergslandskap, monogramsignerad och daterad 1839, blyerts och akvarell på papper, ca 23,5x29 cm.

För att söka bot mot en ögonsjukdom begav sig Gustaf Wilhelm Palm (Härlöv, Kristianstad 1810-1890 Stockholm) 1837 till Berlin där han blev kvar nästan ett år, eftersom behandlingen drog ut på tiden. Trots dålig syn målade han där en rad dukar med svenska och norska motiv efter skisser han medfört hemifrån och fick god avsättning för sina alster.

Efter ett årslångt uppehåll i Berlin, reste Palm i augusti 1838 till Wien, där han under ett mer än två år långt uppehåll gjorde sig ett namn som konstnär. Han ställde ut på Wiens konstakademi och erhöll beställningar av konstföreningen i Budapest. Palm umgicks i Wien med flera av de ledande österrikiska målarna och han tog starka intryck av Ferdinand Waldmüllers sakligt registrerande landskapskonst. Ingen målning av Palm med motiv från Österrike-Ungern är märkligt nog kända. På Konstföreningens utställning i Wien 1840 deltog han med flera tavlor med lokala motiv, bland annat en ´Utsigt af ruinen Dürenstein vid Donau´ (G. Lindgren, Landskapsmålaren G. W. Palm 1810-1890, 1934, sidan 60). En annan målning, ´Utsigt af slottet Gutenstein i Steiermark´, inköptes av Konstföreningen i Stockholm 1841, den första tavlan Palm skickade hem till Sverige, men är idag försvunnen (op. cit., ss. 64-65).

I Wien hade Palm lärt känna stat- och konferensrådet Baron Franz Xaver von Ottenfels (1778-1851), statskansler Klemens von Metternich mest förtrogna. Dennes äldste son, Moritz Franz von Ottenfels (1820-1907) blev en av Palms bästa vänner under vistelsen i Wien. I september 1840 bjöd familjen Von Ottenfels in Palm till deras stora gods Horwatzska i Ungern. Tillsammans med familjen gjorde han en utflykt till den närbelägna huvudstaden i Kroatien Agram, det nuvarande Zagreb, och härifrån fortsatte han i sällskap med excellensen till den dåvarande turkiska gränsen. Ruinen som Palm avbildat i den aktuella akvarellen är sannolikt det medeltida fortet i Klis i bergen utanför Split, vilket efterhand kom att byggas ut och bli säte för många kroatiska kungar för att under Ottomanska krigen omvandlas till fästning. Ruinen skulle också kunna vara en av de många ruiner av Romerska byggnader som finns i Kroatien, exempelvis Diocletians palats, beläget i Split. Familjen von Ottenfels ägde ett slott i Kroatien, Bet¸anec, byggt under 1600-talet. Franz Xaver von Ottenfels reste vanligtvis under namnet Henry Werner, därav Palms inskription "inkognito" på akvarellen.

Palms håg hade alltid stått till Italien och efter sitt besök i Ungern reste han i slutet av oktober till Venedig via Triest (Lindgren, op. cit., ss. 67-68). Han kom att stanna i Italien i tio år.

För frågor och konditionsrapport kontakta pierre.olbers@auktionsverket.se

Kuntoraportti

Ej examinerad ur ram

Auktionsnummer:

915103

Päivämäärä:

2021-05-11